divendres, 2 de gener del 2009

9. Pressupost municipal per al 2009

Argumentari del ple

Ho sento Sra Alcaldessa però el nostre grup no comparteix molt dels arguments que acaba d’exposar-nos, no els compartim i ara, com ja pot imaginar, li anirem explicant detalladament el per que de la nostra disconformitat

Vostè parla en primer lloc de participació ciutadana que vol reflectir en una única reunió on va demanar a les persones assistents que donessin idees, on no va donar explicacions de quins eren els seus projectes ( si es que existien), una reunió que es va limitar a publicitar amb 4 fotocopies mal repartides pel poble... això no es participació, això és una enganyifa, ja que quan la gent del poble, amb la recollida de signatures i complint les regles del pla estratègic li demana que doni compte de l’any que acaba, vostè respon amb evasives de si si ho faré durant el primer trimestre de l’any que ve, es a dir amb un marge prou ample com per fer-ho caure en l’oblit

També parla de compromisos electorals li recordo que hi ha nens ( els nois de batxiller) que encara esperen que acompleixi la seva paraula de subvencionar lis els llibres,

Tampoc considerem que sigui transparent i participatiu donar la informació a la oposició el dia 23 de desembre i no.... no li diré que em dol treballar en dies festius, ja ens te vostè acostumats, si no que si necessitàvem fer alguna consulta a la interventora o a qualsevol membre del seu consistori evidentment no podíem fer-la, per que l’Ajuntament estava tancat per vacances,com es normal i lògic per aquestes dates... tot un exemple de transparència Sra Alcaldessa , per no parlar d’aquella promesa seva verbal, com sempre incomplerta on va dir que tindríem la documentació el dia 15 per poder treballar-la

Doncs bé una de les nostres preguntes tècniques que no hem pogut fer i que voldríem que ens contestes ara es per que fa la comparació amb el pressupost inicial del 2008... no ho entenem, per que aquest pressupost ha passat a ser fum i nomes fum, amb totes les modificacions que ha anat fet.

Li recordo que un pressupost que ha tingut que modificar en 2 milions 153 mil euros d’increment, entenem que no és un pressupost molt afinat, per tant, el pressupost corresponent de comparació hauria de ser el 2008 peró a situació actual.
També considerem que seria adequat que tant el CAM com del Casal d’avis i ara el centre polivalent, tinguéssim una comptabilitat paral•lela encara que no fos independent de la de l’Ajuntament, per conèixer exactament la seva situació real.

Capítol I – Despeses de personal

Considerem la previsió que ens presenta totalment irreal:
D’entrada no s’ha previst ni tant sols l’increment obligatori d’ipc per als treballadors actualment al 3,5 aproximadament. I no em digui com a la comissió informativa que encara no te negociat el conveni, per que independentment d’aquesta negociació existeix una obligació per llei. Per tant, el fet de no contemplar-la indica que no ens diu tota la veritat, ah¡¡ es clar dels treballadors per que la pujada dels càrrecs electes sí que la te reflectida. Un increment del 3,5 ens donaria una despesa en sous de 5 milions 281 mil , es a dir, ja tenim la primera desviació de 133 mil euros
Doncs ja que estem aquí començarem a preguntar per aquest capítol
Es rebaixa en 25000 € les retribucions bàsiques del personal funcionari d’administració general i s’incrementen les retribucions complementaries i les bàsiques de personal laboral ¿reduïm funcionaris i contractem eventuals, i fem pagaments complementaris?
Es rebaixa en 15 mil euros les retribucions de la policia local ¿ pensava que necessitàvem més personal? I aquí sembla que reduïm la plantilla ah¡ paro incrementem hores extres, complements i productivitat ... la veritat no sembla una mesura molt molt transparent
Serveis socials, acaba de dir que reforça serveis socials, en personal no, per que redueix 7 mil ¿ com atendrem les demandes que tots sabem que arribaran?
L’altra gran base segons vostè Promoció econòmica..... reducció de personal? O si no com s’entén que passi de 229 mil euros a 103 mil euros


M’agradaria que m’ho expliques ¿ a que es deu aquesta reducció Sra Alcaldessa?

Mes personal

Va aprovar amb la seva majoria absoluta uns llocs de treball de confiança innecessaris, i ara que suposo que vostè mateixa s’adonat que no eren lògic es marca un tant odien ei¡¡ els he creat però no hi ha posat ningú
Miri.... ¿ no seria millor rectificar i treure’ls de la relació de llocs de treball, no fos cas, que algun dia els volgués omplir i tinguéssim que rectificar el pressuposts?




TOTAL CAPÍTOL II - DESPESES EN BENS CORRENTS I SERVEIS

Respecte aquest capítol comentar que tant de bo es facin realitat aquests números que presenta respecta la reparació manteniment I conservació de les diferents instal•lacions municipals, on diu que estalviarà en total 91000 € una de dos, o fins ara em tirat de beta I s’ha gastat innecessàriament o a partir d’ara no es repararà res del que es faci malbé, ja que totes aquestes partides vostè, ha hagut de suplementar-les Durant el 2008 per que amb els números inicials no li arribava I ara diu que pot estalviar mes de 90mil € no ho entenem la veritat.

També dintre d’aquest apartat, menció especial per al butlletí que cada any te pressupostada la mateixa partida I tots sabem que aquest any s’han publicat menys números ( 5 en total, quan el reglament marca 6)
¿ el butlletí costa sempre el mateix publiquem el que publiquem?

Ara l’estalvi en despeses diverses d’activitats dels departaments 68 mil euros ¿ que o quina activitat deixarem de fer en total diu vostè que 68 mil euros

Parla d’un increment en serveis socials però ens diu en la comissió informativa que els 90 mil de diferencia son de la gestió del casal d’estiu que ha passat a aquest departament ¿ la veritat canvia el discurs segons on esta o es que canvien els números segons interessa?

Una altra Questions, els pagaments a diputació en concepte de serveis de recaptació, aquest any que acaba, i que li recordo va ser el primer, els va tenir que modificar I ampliar Durant el 2008 ara ens diu que aquest any pagarem menys ¿ com es això ?


Un altre dubte sra alcaldessa, abans de terminar amb aquest capítol
Preveu boté una reducció en tramesa de correus i missatgeria de 13000 €, parlo d’estalvi
Quines partides redueix en aquest apartat, hem malgastat durant aquest any ? o es que pensa reduir les comunicacions? Quines partides fa entrar específicament en aquest apartat?
Li recordo que aquest anys els envio de documentació urgent o duplicada han estat un tema candent, tots aquests diners ja es podien haver estalviat o es que hem trobat algun sistema nou de comunicació?.
També aprofito per recordar-li que van dir vostès que no a l’administració electrònica per costosa....


TOTAL CAPÍTOL III - DESPESES FINANCERES

Despeses financers ¿ esta vostè segura que Durant aquest any I tenim present els nous crèdits que ha firmat podrà estalviar 50 mil euros en interessos?

Això necessitaria una bona estona d’aclariment ja que els crèdits precisament no s’han reduït en els últims anys, inicialment, sempre s’ha fet una previsió a la baixa des del 2006 que durant el transcurs de l’any s’ha modificat per que evidentment no s’arribava
Potser ha arribat el moment de fer les previsions per al temps que queda de legislatura de quins son els projectes prioritaris i les inversions ( aquí si que estaríem parlant d’una valoració evidentment política) i fer l’estudi de financiació però de la forma que s’està fent nomes ens porta a un endeutament mes gran, sense previsió i a corre-cuita

TOTAL CAPITOL IV - TRANSFERENCIES CORRENTS
Entenem que a les subvencions a l’ensenyament inclou la subvenció dels llibres de text, ha parlat fa una estoneta de compliment de les promeses electorals
Amb un increment de 3mil euros creu vostè que donera resposta a la subvenció de llibres de batxillerat per als nens d'Abrera que han estat oblidats en aquests últims anys.

TOTAL CAPITOL VI - INVERSIONS REALS

No se , Sra alcaldessa, si em falta una fulla o que ¿ on son les inversions per al 2009? On són els diners de marge que li va donar la pujada de l’Ibi,? On es el romanent de caix d’altres anys?
Inversions segons vostè 853 mil euros I quan es mira en detall 488 corresponen al pagament que ha de fer de asfaltat d’una parcel•la que assegurava que vendria, I 150 mil de millores en el rebato, les farà demanant un crèdit ah¡ I 30 mil en mobiliari del ambulatori de Can Villalba, per que com generalitat encara esta pitjor li farem de banc I avançarem els diners .Increïble

Capítol VI
Un altre aspecte i que fa referència als deures pendents que té l’equip de govern és el pla d’inversions, hagués estat molt desitjable i previsor que s’hagués dut a terme un pla d’inversions quadriennal , avui tenim a la taula un pressupost que diu que gaire bé no tenim inversions reals ja que dels 853 mil euros que vostè aplica, 444 mil correspon a l’asfaltat de la parcel•la que no va vendre l’any anterior i que no sabem si li podrà repercutir aquest import quan la vengui, cosa que esta difícil. Per cert... parlant d’aquesta parcel•la
Be del 2008 ens queda una pregunta que no va respondre ¿quines inversions no ha fet amb la no venda de la parcel•la? Si Sra alcaldessa , recorda la resposta que ens va donar, que vostè era optimista i que si la parcel•la no es venia hi hauria altres formes de finançament ¿ voldríem saber on ha quedat el seu optimisme i com ha finançat tot això que en teoria ha d’estar fet?

Instal•lació de wifi a tot el poble
millora a la sala municipal segona fase
construcció d’un rocòdrom
millores al pavelló esportiu
tancament perimetral del camp de futbol de can Amat
millores tècniques de les piscines d’estiu i de seguretat
ampliació de l’escola bressol
adequació de la oficina d’atenció al ciutadà
millores dels serveis urbans
manteniment de voreres carres i espais públics
inversió i rehabilitació de parcs i jardins
pavimentació de vies publiques
creació de pesos adaptats i elevats
mur de contenció al carrer pi de les carpes
obres de reforma i murs de contenció de la plaça de l’església
millores del c/ Rebato

Ingressos

Respecte als ingressos si que li he de dir que estic d’acord en vostè
Primer en que les previsions que fa son acurades ja que no sabem en quina mesura es veurà reduïda la recaptació per la situació actual de crisis
Però si que es cert que en aquestes situacions es on realment es veu els recursos propis de l’administració municipal i lamentablement com hem exposat fins ara, en el moment que no es recapta impositivament al ciutadà, o al empresari, l’ajuntament no te cap altre mitja de supervivència com acabem de veure


Per acabar la meva exposició Sra. alcaldessa, considerem que els números que ens presenta ni son previsors, ni són reals, ni són acurats

Que no podem dependre d’inversions de nova creació de l’estat per a fer créixer el poble, que encara no les te a les mans ( s’enrecorda de la baralla que vam tenir l’any passat de la parcel•la , el que un no te en ma no ho pot comptar Sra. Alcaldessa)
Que no ens pot dir que modificarà tantes vegades com faci falta el pressupost, ja que de les 4 modificacions d’aquest any nomes 1 ha passat per ple, es a dir, nomes 1 l’ha sotmès a la transparència de rendir comptes al ple, la resta per decret i sense que se sàpiga...
Que el moment pel que atravesem ( i les previsions per al proper any encara son pitjors) necessita d’un govern amb idees, que prioritzi els departaments de promoció econòmica i serveis socials, i ja hem vist que no es el seu cas
Es per tot això que el nostre grup li avança que en el ple del mes de gener, per que al ser aquest extraordinari no ho podem fer avui mateix, presentarem una moció per a la realització d’una auditoria, sense cap tipo de cost dintre del servei que ofereix la diputació de Barcelona als consistoris ja que considerem que els ciutadans de Abrera tenen el dret de saber quina gestió real es dur a terme des de l’Ajuntament i com s’apliquen els seus recursos.
I per altra banda el nostre vot queda condicionat a la espera de les seves aclaracions sobre totes les qüestions plantejades


Resum

La transparència de la informació en les Administracions Públiques és un dels elements més importants per generar confiança als ciutadans sobre les funcions que realitzen. Una administració transparent és també una administració oberta que dona la màxima informació possible als ciutadans, d’una manera clara i comprensible per a tothom.
A Abrera, la manca de transparència s’ha fet evident en moltes ocasions. La manca d’informació en la planificació i execució pressupostària, en els criteris seguits per a la contractació en les obres i subministraments, la casi inexistent difusió de les ofertes de treball a l’Ajuntament, i les formes de pol•licitació o de concurs en son només alguns exemples
Donat que per a una correcte planificació es requereix un coneixement real i acurat dels recursos disponibles i alhora, establir sistemes de gestió que optimitzin els recursos disponibles mitjançant l’establiment de procediments de millora continua.

Donat que les auditories son una de les millors eines per conèixer ràpidament, d’una manera acurada i transparent la informació sobre la gestió a l’ajuntament.

Donat que els ciutadans de Abrera tenen el dret de saber quina gestió real es dur a terme des de l’Ajuntament i com s’apliquen els seus recursos.

Donat que la Diputació té un programa de suport als municipis per a la realització d’auditories, sense cost pels consistoris.

Per tot això, el grup de Convergència i Unió CIU proposa al ple d’aquesta corporació