divendres, 12 de desembre del 2008

Transport public assequible i de qualitat

CiU critica l’abusiu encariment del transport públic
i denuncia que la feblesa negociadora del tripartit
amb l’Estat l’acaben pagant els usuaris

En 1 minut:

􀂃 L’encariment del transport públic és abusiu, i més tenint en compte la crisi.
􀂃 El tripartit puja els preus als usuaris per compensar la debilitat negociadora amb l’Estat.
􀂃 L’aportació de l’Estat al contracte-programa que finança el transport públic ha disminuït amb el tripartit.
􀂃 Aquest augment desmesurat de les tarifes pot fer augmentar l’ús del cotxe privat.
􀂃 Cal lamentar que la implantació de la T-Infant es vulgui compensar amb una pujada
desmesurada de la resta de tarifes. El tripartit no creu que sigui una mesura social.
􀂃 Cal lamentar que la T-Infant no sigui realment gratuïta (costarà 35 euros).
􀂃 CiU aposta per la gratuïtat real de la T-Infant i per la seva extensió a tot Catalunya.

La dada
En el contracte-programa 1998-2001, l’aportació de l’Estat va ser d’un 37%. En el contracteprograma 2007-2008, l’aportació de l’Estat és del 24%
􀀵 CiU critica l’abusiu encariment dels preus del transport públic, que un cop més s’incrementen per damunt de l’IPC (la T-10 d’una zona pujarà un 7%), i que demostra la nul·la sensibilitat social del tripartit, precisament en un moment de crisi severa com la que estem patint. La debilitat negociadora i la submissió del tripartit al PSOE a l’hora de negociar l’últim contracteprograma, ara l’hauran de pagar els ciutadans i ciutadanes amb aquest abusiu augment de les tarifes.
􀀵 Cal recordar que el finançament del transport públic es basa en el contracte-programa de l’Autoritat del Transport Metropolità que negocien els Governs de la Generalitat i de l’Estat i a través de les tarifes que paguen els usuaris del servei.
􀀵 En el contracte-programa 1998-2001, negociat pel darrer Govern de CiU, l’aportació de l’Estat va ser del 37%. Per contra, en el contracte programa 2007-2008, negociat pel tripartit, l’aportació de l’Estat és només del 24%. Així, l’aportació de l’Estat ha passat de 380 milions d’euros a 299 milions,i és per això que els usuaris catalans paguem tarifes tan elevades, fins i tot més cares que els usuaris de transport públic de Madrid.
􀀵 CiU alerta que l’augment de les tarifes pot fer incrementar l’ús del cotxe privat. Pujar el preu dels bitllets en excés no és un incentiu perquè els usuaris del transport públic s’incrementin. Tot al contrari, és un element desincentivador. En definitiva, no és normal que si es fa una aposta pel transport públic, no es continguin les pujades anuals dels títols.
􀀵 Igualment, CiU lamenta que el benefici social i ciutadà de la implantació de la nova T-Infant quedi disminuït per aquesta pujada de les tarifes del transport públic. El problema principal és que el tripartit no considera la T-Infant com una mesura social, i per tant, ha decidit carregar el seu cost a la resta d’usuaris amb una pujada que només es pot qualificar d’intolerable, sobretot en els temps de crisi que estem.
􀀵 Cal criticar també que la T-Infant (proposada en el seu dia per Convergència i Unió) no sigui realment gratuïta, tal i com es va acordar al Ple de l’Ajuntament de Barcelona i a l’Entitat Metropolitana del Transport (ETM). El contingut de l’acord era clar, i parlava de gratuïtat fins als 12 anys. No es pot fer trampes amb les paraules: gratuït vol dir gratuït, no 35 euros.
􀀵 La decisió que ha pres l’ATM és una decisió de contingut polític que no té res a veure amb informes tècnics. El suposat cost de la T-Infant no es basa en cap estudi seriós. Cobrar per aquest títol demostra que no tenen en compte que els nens de menys de 12 anys no van sols en transport públic, i per tant, no contempla el fet, que reconeix tothom, que provocarà un increment de l’ús del transport públic en els pròxims anys, recuperant així l’hipotètic dèficit.
􀀵 Des de CiU seguirem insistint en la necessitat que la T-Infant sigui completament gratuïta i s’aposta perquè aquesta targeta es pugui ampliar al conjunt del transport públic de tot Catalunya.